CoolCat, de kledingwinkelketen van ondernemer Roland Kahn, krijgt een boete van 220.000 euro opgelegd door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Klanten van de webwinkel werden volgens de ACM niet voldoende op de hoogte gebracht van hun rechten bij de annulering van een aankoop. Ook werden bezorgkosten niet, of niet altijd, terugbetaald.
Boete voor CoolCat en andere webwinkels
Naast CoolCat zijn er nog vier webwinkels beboet. Bever krijgt om dezelfde reden een boete van 198.000 euro. Andere beboete partijen zijn Kiesdejuistesportbh, Hipvoordeheb en Shoebaloo. In totaal moeten de winkels een bedrag van 590.000 euro betalen.
Een consument die een bestelling bij een webwinkel op tijd annuleert, heeft recht op volledige terugbetaling van alle kosten die zijn gemaakt om de bestelling geleverd te krijgen.
Dit betekent dat ook de bezorg- en andere bijkomende kosten moeten worden terugbetaald. Webwinkels moeten consumenten op hun website duidelijk informeren over die regels, aldus ACM. “Het opnemen van deze informatie onder een link als ‘klantenservice’, ‘veel gestelde vragen’ of ‘algemene voorwaarden’ is niet voldoende.”
Een klant van een webwinkel heeft veertien dagen bedenktijd vanaf de dag van ontvangst van het bestelde product. Vanaf het moment van annulering moet de aankoop binnen twee weken worden teruggestuurd. De webwinkel moet het bedrag vervolgens binnen veertien dagen na het bericht van de annulering terugbetalen.
CoolCat liet in een reactie weten de boete te betreuren. Het bedrijf benadrukte dat het zijn werkwijze heeft verbeterd, waardoor alle regels nu worden nageleefd.